czwartek, 8 września 2016

Stanisław Jarocki - mieszkaniec Puszczykówka

 Maciej Krzyżański*
Na najbliższej Komisji Rozwoju będzie omawiane będzie pismo dotyczące upamiętnienia wybitnego mieszkańca Puszczykówka Pana Stanisława Jarockiego. Jest to postać mi bliska, gdyż była opisywana we wspomnieniach na temat Puszczykowa w dawnych latach.  Poniżej prezentuje wspomnienia na temat Stanisława Jarockiego spisane przez Sławomira  Leitgebera oraz biogram Stanisława Jarockiego. 

Stanisław Jarocki
"Lista puszczykowskich znajomych moich rodziców nie byłaby pełna, gdybym nie wspomniał jeszcze o domu Stanisławów Jarockich, posiadających willę przy ul. Reymonta. Stanisław Jarocki, taki jakim go pamiętam, był dość niskim, starszym już panem o siwych włosach i takichż wąsach, dość korpulentny, lecz mimo to o żywych ruchach. Jego żona, pani Stefania, obdarzona była towarzyskim usposobieniem; często urządzała przyjęcia i herbatki. Również żywej natury była córka państwa Jarockich, Władysława, dużo ode mnie starsza, stąd niezbyt dobrze osobiście mi znana, przystojna brunetka, której bardzo asystował jej rówieśnik a mój starszy kolega z gimnazjum Mickiewicza - Andrzej Gorazdowski. Poza Andrzejem także inni adoratorzy wiankiem otaczali ową ładną dziewczynę, która o ile pamiętam zmarła młodo, chyba w latach okupacji. Stanisław Jarocki, malarz, ceniony wysoko scenograf opery poznańskiej, w latach powojennych, na prośbę proboszcza puszczykows­kiego przemalował obraz mieszczący się w medalionie w jednym z bocz­nych ołtarzy kościoła parafialnego w Puszczykowie. Obraz ten ufundował mieszkaniec Puszczykówka p. Radomski, który uczynił votum, że ufunduje ołtarz czy też obraz do ołtarza w budowanym wówczas w Puszczykowie kościele, jeżeli umierający syn wyzdrowieje. Ten syn, mały wówczas chłopiec po napiciu się ługu był o krok od śmierci. Natomiast mieszczący się przed wojną w głównym ołtarzu obraz Matki Boskiej ufundował wówczas mój wuj, senator Bernard Chrzanowski, który także na kilka lat przed drugą wojną światową przyczynił się w niemałym stopniu do budowy szkoły podstawowej w Puszczykowie".


Stanisław Jarocki (ur. 10 listopada1887, zm. 8 października1966) – malarz, scenograf.

Stanisław Jarocki urodził się we Lwowie 10 listopada i był synem Teofila i Sabiny z domu Ostrowska. Ukończył 6 klas gimnazjum, a następnie studiował we Lwowie w Państwowej Szkole Przemysłu i Malarstwa Dekoracyjnego pod kierunkiem J. Bałły, W. Krycińskiego, S. Reychana i W. Rybkowskiego. W 1908 ukończył szkołę i na dalsze studia wyjechał do Francji, Włoch, Niemiec i Wiednia. Powrócił do Lwowa i zajął się malarstwem dekoracyjnym. Wykonywał polichromie kościołów i cerkwi, m.in. we Lwowie, Stryju oraz Drohobyczu. W latach 1913–1914 ze swym nauczycielem J. Bałłą pracował w Sofii przy konserwacji i rekonstrukcji zabytkowych fresków słynnej cerkwi Bojana. Równocześnie rozpoczął działalność w dziedzinie scenografii. We Lwowie powstały jego pierwsze prace z tego zakresu. Był dekoratorem opery w Odessie po wybuchu I wojny światowej, a później w Charkowie dekoratorem teatru dramatycznego. Wykonał tam również polichromię kościoła katolickiego. Powrócił do kraju i w latach 1919–1921 zaczął pracował jako scenograf w Warszawie. W 1922 przeniósł się z Warszawy do Poznania, gdzie związał się przede wszystkim z Operą, ale pracował również dla Teatru Polskiego oraz dostarczał w latach 1929–1939 projekty dla teatrów w Łodzi i Warszawie. Od 1945 w Jeleniej Górze i Poznaniu podjął pracę w teatrach dramatycznych, a następnie od 1947 współpracował z operami w Poznaniu, Bytomiu i Wrocławiu. Mieszkał stale w Puszczykówku k. Poznania, gdzie zmarł 8 października 1966.

Od 1911 był żonaty ze Stefanią Niemczakowską, z którą miał córki Władysławę (ur. 1915) i Jadwigę (ur. 1912).

Do jego najwybitniejszych osiągnięć w okresie międzywojennym należą dekoracje do Legendy Bałtyku, Borysa Godunowa, Casanovy, Erosa i Psyche, Giocondy, Aidy, Fausta, Nieboskiej komedii i innych. Często wystawiał swe prace w kraju i za granicą, m.in. we Frankfurcie n. Menem w 1926, na wystawie grupy „Ogniwo" w Poznaniu, której był w 1927 członkiem, w 1937 na Wystawie Światowej w Paryżu, gdzie otrzymał Grand Prix za projekty dekoracji i kostiumów do Kordiana i Sprzysiężenia Fiesca. W 1939 za scenografię do Wieczoru trzech króli w Teatrze Polskim w Poznaniu otrzymał wyróżnienie ministerstwa. Po wojnie w 1958 brał udział w wystawie moniuszkowskiej i w 1962 w wystawie scenografii w Warszawie. Z powojennych inscenizacji wymienić należy przede wszystkim dekoracje wykonane dla Opery Poznańskiej do Kniazia Igora, Wolnego strzelca, Lakme, Holendra Tułacza i Parii.


 *Maciej Krzyżański - członek Koła Historycznego w Puszczykowie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz