czwartek, 14 stycznia 2016

Zapraszamy do relacji z modernizacji linii kolejowej w Puszczykowie

Maciej Krzyżański*
Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej E-59 biegnącej przez Puszczykowo. W pierwszym etapie projektu został wyłączony z użytku zachodni tor, który będzie przebudowywany do kwietnia 2016 roku. W drugim etapie zostanie wyłączony tor wschodni, który będzie modernizowany do końca 2016 roku. Zostanie przebudowane praktycznie wszystko: tory, perony, słupy trakcyjne, otoczenie torowiska, przepusty, przejścia.  Niestety firma projektująca przebudowę, zrobiła wiele błędów, które będą mieć wpływ na funkcjonowanie Puszczykowa. 

Ekipy budowlane przed dworcem w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański
Ekipy budowlane przed dworcem w Puszczykówku Fot. Maciej Krzyżański
Budowa rusza Fot. Maciej Krzyżański
Ekipy budowlane na przejeździe w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański
Ekipy budowlane przy nastawni w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyzański
Siedziba projektu modernizacji na ulicy Dworcowej Fot. Maciej Krzyżański
Ekipy w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański
Przygotowywanie słupa do wysadzenia Fot. Maciej Krzyżański
Rozbieranie peronu w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański
Karetka na sygnale na przejeździe kolejowym w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański

Na terenie Puszczykowa zostaną ustawione ekrany w kolorze zielonym. Jak do tej pory PKP nie odpowiedziało na pismo w którym miasto prosiło o zmianę ekranów na przeźroczyste, tak jak to się stało w Czempiniu. Ekrany wprowadzą wielki dysonans w krajobrazie. Już od 2013 roku w artykułach alarmowałem o tym zagrożeniu. W roku 2014 zbierałem podpisy w proteście przeciwko ekranom akustycznym. Uważam, że ekrany na terenie Puszczykowa powinny być przeźroczyste. 
Wieżyczka dworca w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański


Na terenie stacji w Puszczykówku i Puszczykowie zostaną zburzone obecne perony i wybudowane  nowych  standardów. Wedle informacji przysłanych przez PKP, na stacji w Puszczykówku platforma peronów ma znajdować się za budynkiem stacji kolejowej i ma być pokryta kamieniem. Za to w na stacji w Puszczykowie platforma peronu ma zasłonić cześć parterowego budynku dworca kolejowego z przełomu XIX i XX wieku. Peron ma przylegać bezpośrednio do drewnianej konstrukcji. Platforma ma być wyłożona betonową kostką. W tych sprawach Rada Miasta wystąpiła z apelem sprzeciwiającym się zasłonięciu budynku dworca.
Ekipy budowlane przed dworcem w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański
Schron na peronie w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański

W Puszczykowie nie zostanie zlokalizowany przejazd bezkolizyjny przez tory kolejowe. Były plany budowy tunelu na ulicy Wspólnej, jednakże PKP nie zgodziło się z opinią władz miasta Puszczykowa. Na Niwce leży szpital powiatowy, który powstał jako szpital kolejowy. Karetki, które wiozą umierających ludzi, często stoją na przejeździe kolejowym, który jest zamknięty. W mojej opinii przejazd bezkolizyjny powinien znajdować się w Puszczykowie.
Tabliczka z lat 60, która niedługo będzie zdemontowana Fot. Maciej Krzyżański
W wyniku modernizacji zostanie zlikwidowany przejazd kolejowy na ulicy 3 Maja. Uważam, że w miejscu likwidowanego przejazdu powinno być zlokalizowane przejście dla pieszych i rowerzystów. Na pewno ułatwiłoby to życie mieszkańcom Niwki, którzy jadą do Mosiny. Alternatywą dla przejazdu jest wytyczenie drogi wzdłuż torów do ulicy Mocka, co poprawiłoby komunikację między Niwką a Mosiną.

Parkingi przy stacjach kolejowych w Puszczykowie i Puszczykówku może wybudować tylko miasto, gdyż PKP nie chce zainwestować w taką infrastrukturę. Miasto planuje wybudować parking typu "parkuj i jedź" przy stacji kolejowej w Puszczykówku wzdłuż ulicy Dworcowej oraz przy ulicy Moniuszki. PKP nie zgodziło się na oddanie miastu terenu przy nastawni przy stacji kolejowej Puszczykowo, gdzie mógłby powstać świetny parking.

Miasto planowało przeprowadzić rurę przez tory na wysokości ulicy Reymonta, która odwodniłaby Puszczykowo. Niestety za czasów Małgorzaty Ornoch-Tabędzkiej zgodzono się na podłączenie odwodnienia z torów do kanalizacji miejskiej. Przez to 1/3 Puszczykówka może nie być odwadniana, gdyż nie można podłączyć dwóch systemów do jednej rury ze względu na przepustowość. 

Blog dla Puszczykowa będzie regularnie informować o postępach prac na terenie Puszczykowa. Prosimy o przesyłanie opinii oraz spostrzeżeń na temat modernizacji. 
*Maciej Krzyżański - radny Rady Miasta Puszczykowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz