czwartek, 19 lutego 2015

Czy ekrany akustyczne powstaną w Puszczykowie?

Maciej Krzyżański*

Interesujące informacje docierają do redakcji "Bloga dla Puszczykowa".  W roku 2014 wielu mieszkańców zaniepokoiło się planami PKP względem Puszczykowa. W wyniku działań społeczności, przedstawiono pełne plany modernizacji linii kolejowej E59. Szczególne kontrowersje wywołały ekrany akustyczne oraz likwidacja przejazdu na ulicy 3 maja. 

Dworzec kolejowy w Puszczykówku Fot. M. Krzyżański 

Jak podał "Rynek Kolejowy": W styczniu 2011 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z konsorcjum firm FCC Construcción, AZVI i Decoma umowę na modernizację 32-kilometrowego fragmentu linii kolejowej łączącej Wrocław z Poznaniem na odcinku Czempiń – Poznań.

Termin realizacji kontraktu upływa z końcem 2015 r. Tylko wówczas możliwe będzie pozyskanie dofinansowania unijnego z programu POIiŚ na lata 2007-2013. Niestety, wykonawca ma duże opóźnienia, co grozi utratą środków unijnych. Inwestor – PKP PLK – kilkunastokrotnie wzywał konsorcjum do podjęcia działań naprawczych, ale bezskutecznie".

W oficjalnym oświadczeniu - rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A Mirosław Siemieniec - podał: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zdecydowały o rozwiązaniu umowy z FCC Construcción na modernizację 32-kilometrowego fragmentu linii kolejowej E59 na odcinku Poznań – Czempiń. Pomimo wielu wezwań do podjęcia działań naprawczych i wsparcia udzielanego przez zamawiającego, firma nie realizowała kontraktu zgodnie z harmonogramem.

Umowa zawarta w styczniu 2013 r., zakładała zakończenie prac w czerwcu 2015 roku. Obecne, 30 procentowe zaawansowanie zadania, nie gwarantuje terminowej realizacji projektu.

W ramach monitorowania postępu prac, PLK zgodnie z tzw. regulacjami FIDIC, wysłała do wykonawcy kilkadziesiąt wezwań do przygotowania i wdrożenia programu naprawy. We wrześniu 2014 r. powołano wspólny zespół, który ustalił sposób i harmonogram prowadzenia niezbędnych działań. Mimo złożonych deklaracji, wykonawca nie realizował jednak planów. Zarządca infrastruktury przygotował plan naprawczy. Modernizowany odcinek został podzielony na trzy zadania. PLK ogłosi trzy zamówienia na prace budowlane, tak aby do końca 2015 r. zrealizować maksymalny zakres prac.

PLK na bieżąco informuje instytucje zarządzające programami unijnymi o prowadzonych działaniach mających na celu prawidłową realizację projektów inwestycyjnych i nie wpływają one na zagrożenie wykorzystania przez Polskę środków pomocowych UE.

PLK na bieżąco współpracuje z ponad 14 tysiącami kontrahentów, głównymi są wykonawcy kontraktów inwestycyjnych. Wzajemne kontakty odbywają się na poziomie operacyjnym i strategicznym. Inwestor zawsze zapewnia wsparcie i poszukiwanie najlepszych rozwiązań. Jednocześnie oczekuje realizacji harmonogramu i w sytuacjach jej braku, podejmuje decyzje o rozstaniu z wykonawcą.

Zatem kwestia modernizacji linii kolejowej na ternie miasta Puszczykowa, jest niewiadoma.  

*Maciej Krzyżański - redaktor "Bloga dla Puszczykowa" i radny miejski  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz