Maciej Krzyżański*
Rozpoczęła
się modernizacja linii kolejowej E-59 biegnącej przez Puszczykowo. W
pierwszym etapie projektu został wyłączony z użytku zachodni tor, który
będzie przebudowywany do kwietnia 2016 roku. W drugim etapie zostanie
wyłączony tor wschodni, który będzie modernizowany do końca 2016 roku.
Zostanie przebudowane praktycznie wszystko: tory, perony, słupy
trakcyjne, otoczenie torowiska, przepusty, przejścia. Niestety firma
projektująca przebudowę, zrobiła wiele błędów, które będą mieć wpływ na
funkcjonowanie Puszczykowa.
 |
Ekipy budowlane przed dworcem w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Ekipy budowlane przed dworcem w Puszczykówku Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Budowa rusza Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Ekipy budowlane na przejeździe w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Ekipy budowlane przy nastawni w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyzański |
 |
Siedziba projektu modernizacji na ulicy Dworcowej Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Ekipy w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Przygotowywanie słupa do wysadzenia Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Rozbieranie peronu w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Karetka na sygnale na przejeździe kolejowym w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański |
Na terenie Puszczykowa zostaną ustawione ekrany w kolorze zielonym.
Jak do tej pory PKP nie odpowiedziało na pismo w którym miasto prosiło o
zmianę ekranów na przeźroczyste, tak jak to się stało w Czempiniu.
Ekrany wprowadzą wielki dysonans w krajobrazie. Już od 2013 roku w
artykułach alarmowałem o tym zagrożeniu. W roku 2014 zbierałem podpisy w
proteście przeciwko ekranom akustycznym. Uważam, że ekrany na terenie
Puszczykowa powinny być przeźroczyste.
 |
Wieżyczka dworca w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański |
Na terenie stacji w Puszczykówku i Puszczykowie zostaną zburzone obecne perony i wybudowane nowych standardów. Wedle informacji
przysłanych przez PKP, na stacji w Puszczykówku platforma peronów ma
znajdować się za budynkiem stacji kolejowej i ma być pokryta kamieniem. Za
to w na stacji w Puszczykowie platforma peronu ma zasłonić cześć
parterowego budynku dworca kolejowego z przełomu XIX i XX wieku. Peron
ma przylegać bezpośrednio do drewnianej konstrukcji. Platforma ma być
wyłożona betonową kostką. W tych sprawach Rada Miasta wystąpiła z apelem
sprzeciwiającym się zasłonięciu budynku dworca.
 |
Ekipy budowlane przed dworcem w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański |
 |
Schron na peronie w Puszczykowie Fot. Maciej Krzyżański |
W Puszczykowie nie zostanie zlokalizowany przejazd bezkolizyjny przez
tory kolejowe. Były plany budowy tunelu na ulicy Wspólnej, jednakże PKP
nie zgodziło się z opinią władz miasta Puszczykowa. Na Niwce leży
szpital powiatowy, który powstał jako szpital kolejowy. Karetki, które wiozą
umierających ludzi, często stoją na przejeździe kolejowym, który jest
zamknięty. W mojej opinii przejazd bezkolizyjny powinien znajdować
się w Puszczykowie.
 |
Tabliczka z lat 60, która niedługo będzie zdemontowana Fot. Maciej Krzyżański |
W
wyniku modernizacji zostanie zlikwidowany przejazd kolejowy na ulicy 3
Maja. Uważam, że w miejscu likwidowanego przejazdu powinno być
zlokalizowane przejście dla pieszych i rowerzystów. Na pewno ułatwiłoby
to życie mieszkańcom Niwki, którzy jadą do Mosiny. Alternatywą dla
przejazdu jest wytyczenie drogi wzdłuż torów do ulicy Mocka, co
poprawiłoby komunikację między Niwką a Mosiną.
Parkingi przy
stacjach kolejowych w Puszczykowie i Puszczykówku może wybudować tylko
miasto, gdyż PKP nie chce zainwestować w taką infrastrukturę. Miasto
planuje wybudować parking typu "parkuj i jedź" przy stacji kolejowej w
Puszczykówku wzdłuż ulicy Dworcowej oraz przy ulicy Moniuszki. PKP nie
zgodziło się na oddanie miastu terenu przy nastawni przy stacji kolejowej
Puszczykowo, gdzie mógłby powstać świetny parking.
Miasto
planowało przeprowadzić rurę przez tory
na wysokości ulicy Reymonta, która odwodniłaby Puszczykowo. Niestety za czasów Małgorzaty
Ornoch-Tabędzkiej zgodzono się na podłączenie odwodnienia z torów do
kanalizacji miejskiej. Przez to 1/3 Puszczykówka może nie być
odwadniana, gdyż nie można podłączyć dwóch systemów do jednej rury ze
względu na przepustowość.
Blog dla Puszczykowa będzie
regularnie informować o postępach prac na terenie Puszczykowa. Prosimy o
przesyłanie opinii oraz spostrzeżeń na temat modernizacji.
*Maciej Krzyżański - radny Rady Miasta Puszczykowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz